Citroen Nostalgie

Sinds 1919 Creative Technologie

 

André Citroen de grondlegger van het merk

Hij overleed op 3 juli 1935

 

 

 

In 1919 begon het verhaal.

De Citroën type A met een 1.3 benzinemotor. Zijn topsnelheid was 65 Km/u.

 

1920: 10.000 verkochte auto's op 1 jaar tijd

 

1926: 31000 arbeiders en 400 auto's per dag. 

 

1938: prototype van de alombekende 2CV

1948: Officiële lancering op salon van parijs

 

1949: voorstelling Citroën HZ 

Een laadvermogen van 850 KG en topsnelheid van 88km/u

 

1961: Lancering AMI 6

 

1967: Lancering Dyane

Techniek van de 2cv maar met koffer en neerklapbare achterbank

 

Mei '68: Mehari 

Uitbreiding van het gamma 2 cylinder Citroën's 

 

1969: Elektronische inspuiting op de DS21

Topsnelheid 188 km/u & 10L verbruik op 100km

 

1970: De Citroën SM

De combinatie van luxe en sportiviteit. Dynamische rijkwaliteiten, de typische hydraulische ophanging gekoppeld aan een V6 Maserati motor.

 

Oktober 1970: Autosalon Parijs Citroën GS

De GS wordt meteen de "auto van het jaar"

 

1974: Lancering van de C35 

bedrijfswagen met een laadvermogen van 1885KG

 

OKTOBER 1974: CITROËN CX

De opvolger van de DS met alweer een sterk staaltje technologie.

 

1980: De 2CH Charleston

Aanvankelijk een oplage van 8000 exemplaren maar door ongekend succes werd de Charleston vanaf 1981 in serie geproduceerd.

 

1981: De Visa 2 + C25

Sindsdien een groot succes in het gamma compacte stadswagen.

 

De nieuwe C25 werd gelanceerd en werd in heel europa een verkoopstopper aan bedrijven.

 

September 1982: Het grote succes "de BX"

Een verkoopstopper die op korte tijd heel veel klanten verovert

 

 

1984: Lancering van de bestelwagen C15

Jarenlang een verkoopstopper geweest en 20 jaar lang verkocht geworden.

 

1985: Nieuw logo rood/wit

 

 

1986: Lancering van de "AX"

De opvolger van de Visa

 

1989: De Citroën "XM"

Het paradepaardje van Citroën in 1989 met Luxe en Comfort als prioriteit

Deze wordt tevens "Auto van het jaar 1990"

 

Juli 1990: Het einde van de 2CH

Na 5.114.940 exemplaren werd de productie van de 2pk stopgezet

Sindsdien werd het een felbegeerde wagen voor verzamelaars

 

1991: Lancering van de "ZX"

 

1993: Lancering Xantia

De ruime succesvolle middenklasser van de jaren 90

 

1994: Lancering van de Evasion

Een monvolume met de rijkwaliteiten van een luxe-berline

 

1995: Voorstelling van de "Saxo" 

Zo populair dat na 8 maanden al 100.000 stuks van de band zijn gerold

 

1996-1997: De onthulling van de auto die veel gezinnen blij heeft kunnen maken

" CITROËN BERLINGO"